ما در مسير يادگيري مدرسه و دانشگاه و حضور در محيط كار مي‌آموزيم كه چطور مساله‌هاي تكراري و قبلا تجربه شده را حل كنيم. دشواري زماني پيش مي‌آيد كه با مساله‌هاي جديد مواجه شويم. مساله‌هايي كه آن‌ها را پيشتر تجربه نكرديم و نمي‌دانيم چطور بايد راه‌حل آن‌ها را يافت.
وقتي نياز به بروز خلاقيت و يافتن ايده‌هاي نو پيدا مي‌كنيم، نقطه شروع براي ما ناشناس است. زماني كه مساله ما به نظر بدون راه‌حل است يا بيش از يك راه‌حل دارد، دشوار است بتوانيم چند راه‌حل را خلاقانه توليد كنيم و از بين آن‌ها بهترين را برگزينيم.
در سازمان‌های فنی مهندسی، مسیر نوآوری معمولا از تحقیق و توسعه و ثبت اختراع و مالکیت دارایی‌های فکری می‌گذرد. در مدل‌های حکمرانی نوآوری در سازمان‌ها نیز بر مبنای مطالعه بنگاه‌های خوش‌نام و پیشرو در نوآوری، الگوهای تجربه شده و شناخته‌ای دارد. در برخی از این الگوها، پیشران و محرک نوآوری در شرکت، مدیریت فناوری است و در برخی دیگر مدیریت تحقیق و توسعه. در مدل‌های دیگر، این ایفای نقش به واحدهای مختلف سازمان سپرده می‌شود، اما در همه آن‌ها حمایت و پشتیبانی مدیریت ارشد سازمان از نوآوری و بروز ایده‌های خلاقانه در شرکت، مشترک و به عنوان یک باید، پذیرفته شده است.
سال‌ها پيش، مخترع جواني در شوروي، اين پرسش را روبه‌روي خود گذاشت: ديگران چطور اختراع مي‌كنند؟ او با طرح اين پرسش كليدي و سال‌ها تمركز بر روي آن، موفق شد در نيمه دوم دهه 90 ميلادي، راز و رمزهاي مدل فكري مخترعان و اصولي كه آن‌ها آگاهانه يا ناخودآگاه از آن پيروي مي‌كنند تا به اختراع برسند را كشف كند. سپس تلاش كرد اين يافته خود را مدون و الگوريتم‌وار ساماندهي كند و براي آن ابزارهاي كاربردي بسازد. محصول اين تلاش عالمانه او با نام TRIZ به دنيا معرفي شد. TRIZ دانش نوآوري نظام‌يافته است كه براي كشف و حل مساله‌هاي ابداعي متولد شد و در آن، خلاقیت افراد، هم در یافتن و ساختن مساله و هم در ایده‌پردازی برای تولید راه‌حل به‌کار گرفته می‌شود تا عیاری بالاتر برای کشف مساله‌ها و تولید ایده‌های نو در آینده داشته باشد.
بسياري از بنگاه‌هاي پيشتاز دنيا، براي نوآوري، تعريف پروژه‌هاي نو، كشف مساله‌هاي فني، طراحي شيوه‌هاي جديد موفقيت در كسب و كار، بدست آوردن سهم بيشتري از بازار، يافتن راه‌حل‌هاي اختراعي‌ و به‌كارگيري ايده‌هاي خلاقانه درون و برون سازمان خود از دانش TRIZ و ابزارهاي آن استفاده مي‌كنند. در این سمینار، چیستی و چرایی پیدایش تریز، یافته‌های کلیدی و برخی مفاهیم کاربردی آن معرفی و مرور می‌شوند و حاضران برخی‌ از این آموخته‌ها را تمرین و تجربه‌ می‌کنند.
«نوآوري كن يا محو شو!» شعار سميناري است مشابه كه در كشور كره‌جنوبي براي جوان‌ها و مديران شركت‌ها برگزار مي‌شود تا به آن‌ها يادآوري جدي كند كه براي موفقيت در بازار كسب و كار امروز دنيا، راهي جز استخراج ايده‌هاي نو از چشمه خلاقيت افراد و كشف مساله‌هاي درست و داراي پتانسيل نوآوري وجود ندارد


محورهای سخنرانی:
1.    سیر رشد سنی انسان‌ها و مسیر بروز خلاقیت‌های فردی
2.    فرایند کلی و عمومی حل مساله
3.    ویژگی‌ هر یک از گام‌های کلیدی تعریف مساله، تولید راه‌حل و ارزیابی و انتخاب راه‌حل اجرایی
4.    دسته‌بندی مساله‌ها و شیوه رویارویی با هر یک از آن‌ها
5.    مساله‌ها و راه‌حل‌ها: تکراری و ابداعی
6.    چرایی پیدایش تریز و پیشینه آن در دنیا
7.    شیوه برخورد تریز با مساله‌ها و نوع تفکر به روش مخترعان و نوآوران
8.    نقش و تنوع ابزارها برای کشف مساله، تولید راه‌حل و انتخاب و تصمیم‌گیری
9.    مدل‌های حکمرانی نوآوری در شرکت‌ها، بنگاه‌ها و سازمان‌ها